Kinderen zonder eigen pony krijgen hier de mogelijkheid om een goede basis op te bouwen waarbij ze leren hoe een pony leert, hoe hij communiceert en hoe hij ons kan begrijpen vanaf de grond en vanaf zijn rug. Samen werken we aan het vertrouwen en de juiste leiderschapsverhouding waardoor kinderen zich steeds verder kunnen ontwikkelen in de samenwerking met de pony. Ook wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen waaronder het zelfvertrouwen en assertiviteit. Ik gebruik hierbij de 4 trainingsvormen van het freestyle-systeem.
De kinderen maken kennis met het loswerken. Hierbij leren ze hun lichaam te gebruiken om te communiceren met de pony en krijgen ze controle over de richting en het tempo van de pony. Het maakt kinderen zelfverzekerd als ze ervaren dat een loslopende pony precies doet wat ze hebben gevraagd wanneer ze op de juiste manier hun lichaam gebruiken.
Ook aan grondwerk besteden we veel aandacht. Het is belangrijk dat een kind zich vertrouwd voelt naast een pony om hem zowel te kunnen verzorgen als onder controle aan de hand mee te kunnen nemen. Dit oefenen we door middel van de basisoefening: leiden, volgen, halthouden en achterwaarts. Ook doen we obstakelparcours om wat meer spanning op te zoeken en daarmee te leren omgaan.
Dubbele lange lijnen trainen we met de kinderen het minst vaak omdat in deze trainingsvorm het vooral de balans van het paard is wat wordt getraind. Wel kunnen kinderen hier rij-technische aspecten oefenen vanaf een andere positie, namelijk achter het paard in plaats van erop.
Het rijden is meestal de reden waarom kinderen op, het woord zegt het al, “paardrijles” gaan. Daarom besteden we tijdens de lessen hier ook de meeste tijd aan. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn dat het werken met pony’s altijd een samenwerking is. Ze moeten een team vormen.
Ieder kind leert in eigen tempo spelenderwijs alle technieken die tijdens het rijden belangrijk zijn.
Door middel van leuke spelvormen te paard werken we aan het sturen, halthouden, aandrijven, het evenwicht gebruiken en leren ontspannen. Wanneer kinderen deze basistechnieken onder de knie hebben zorg ik dat er steeds weer een nieuwe uitdagingen zijn om verder te groeien.
Met mijn maatschappelijke achtergrond begeleid ik ook kinderen met een laag zelfbeeld, angststoornissen of autisme. Ook dan maak ik gebruik van het freestyle-systeem. Voornamelijk zal ik mij richten op de behoefte van de kinderen en welke trainingsvormen en lesstructuur daarbij past.
Op dit moment zijn alleen privélessen mogelijk.
Ook organiseren we voor de kinderen leuke activiteiten zoals wedstrijden, dagkampen, sinterklaasvieringen en demonstratiemiddagen.