Trailerladen

Trailerlaad problemen zijn in 4 categorieën in te delen.

C1= Voor deze paarden is de trailer nog volkomen nieuw, die hebben nog nooit op de trailer gestaan.
C2= Dit zijn de moeilijk te laden paarden met problemen zoals;
Voor de klep blijven staan en niet meer in beweging komen, langs de trailer lopen, angst voor stang, klep en/of tussenschot, wel de trailer in maar met 100 km p/u er weer uit.
C3= Paarden die een groot trauma hebben opgelopen.
C4= Paarden die niet meer te vervoeren zijn (laten zich vallen in de trailer).

Hoe gaan we te werk?
Tijdens het trailerladen maak ik ook weer gebruik van het freestyle-systeem, wat naar mijn ervaringen “waterdicht” is te noemen. Uit onderzoek blijkt dat paarden bij deze methode 70% minder stress ervaren dan bij andere methodes.

Dat een paard de trailer niet in wil is natuurlijk heel begrijpelijk, in zo’n kleine ruimte voelen ze zich opgesloten en weten ze dat ze niet kunnen vluchten. Het is dus van belang dat het paard “de trailer in lopen en stil blijven staan” gaat zien als een fijne ervaring. Hiervoor is wel vertrouwen, de juiste communicatie en timing nodig, en daar moeten we dus eerst aan werken voor we de trailer erbij pakken.

We beginnen altijd met een intake. In deze intake bespreken we het probleem en de verwachtingen van de eigenaar. Ook wil ik tijdens de intake de trailer zien die we voor de training zullen gebruiken, dit om te voorkomen dat we met de eerste sessie constateren dat de trailer onveilig is. Om een duidelijk beeld van het paard/pony te krijgen en zo de inschatting van hoeveelheid sessies te bepalen werk ik graag even met het paard (loswerken en grondwerk) als dit mogelijk is. Soms kies ik er ook voor om eigenaar en paard even kort te zien laden, niet met het doel dat hij erin moet maar om het probleem nog duidelijker in beeld te krijgen.

Wanneer we na de intake kiezen om het traject aan te gaan, is het eerste waar we voor afspreken een obstakelparcours. De obstakels komen overeen met de trailer (smalle doorgang, onder iets door lopen, over een andere ondergrond, etc) en zijn vaak nog spannender dan de trailer zelf (door bewegende linten en gekleurde zeiltjes). Het paard laat bij een eng obstakel vaak hetzelfde gedrag zien als bij de trailer en dat is het moment dat we de hulpen kunnen oefenen die we bij de trailer ook gaan gebruiken. Hierbij gaat het voornamelijk om de juiste timing van druk geven en druk weghalen. We willen het paard leren dat wanneer hij wijkt voor druk, hem dat een fijne reactie geeft wat hij wil gaan herhalen. Het is dus van groot belang dat de timing goed is, dit is iets waar we veel op oefenen tijdens de voorbereidingen. En vaak zien we wanneer dat goed zit, de trailer helemaal niet meer zo’n groot probleem is. Ook kunnen we tijdens dit parcours ook een nog beter beeld krijgen van hoe we het paard straks met de trailer kunnen helpen.

Bij het trailerladen gebruiken we 2 lange lijnen van circa 10 meter. Het is zeker niet de bedoeling om het paard met de lijnen de trailer in de trekken of op te sluiten. De lijnen zijn bedoeld om het paard te laten focussen op de trailer en om eventueel een ondersteunende hulp te kunnen geven wanneer het paard deze nodig heeft.

Na de intake bepalen we hoe hoeveel sessies dit paard ongeveer nodig heeft. Valt het probleem in categorie 1 of 2 dan is dit meestal op te lossen met 1 obstakelparcours en 3 trailerlaadsessies, maar als het noodzakelijk is plannen we meer sessies. Het is wel goed om te weten dat een trailerlaad probleem wat al jaren speelt niet snel verdwenen is of nooit meer terug komt. Samen met paard en eigenaar leggen we de basis, maar door zelf nog vaak te oefenen wordt het pas bevestigd!

Omdat een trailerlaad probleem de juiste aandacht nodig heeft neem ik in sommige gevallen een collega mee om het probleem op te kunnen lossen.